Tuesday 8 March 2011 | By: nizam_badboy91

Kemenangan Tentera Byzantine yang tidak disangka.

Tentang masa hadapan yang diceritakan dalam Quran

2) Bangsa Romawi telah dikalahkan,
3) Di negeri yang terdekat dan mereka setelah kekalahannya itu akan menang
4) Dalam beberapa tahun lagi, bagi Allah-lah urusan sebelum dan setelah (mereka menang). Dan pada hari (kemenangan bangsa Romawi) itu bergembiralah orang-orang yang beriman.

 (Surah Ar-Ruum Ayat 2-4)


Ayat-ayat ini diturunkan kira-kira pada tahun 620 Masihi, hampir tujuh tahun setelah kekalahan hebat Kristian Byzantine di tangan bangsa Persia, ketika Kristian Byzantine kehilangan Yerusalem.

Dalam ayat ini, Allah mengatakan tentera Rom akan menang setelah beberapa tahun lagi sedangkan ketika itu setelah Rom sangat menderita sehinggakan sukar mengekalkan kewujudan mereka. ukan setakat Parsi yang memberi tekanan terhadap Rom, malah Avars, Slavs dan Lombards turut memberi tekanan kepada Rom ketika itu. Pemerintah Rom ketika itu mengarahkan emas dan perak di gereja dileburkan untuk dijadikan duit membeli barangan perang.

Banyak gabenor telah memberontak menentang pemerintah Rom dan empayar Rom hampir jatuh ketika itu. Mesopotamia, Silesia, Syria, Palestin, Mesir, dan Armenia yang sebelum ini menjadi jajahan Byzantine telah dijajah oleh tentera Parsi.

Sekitar 7 tahun setelah diturunkannya ayat pertama Surat Ar Ruum tersebut, pada Desember 627 Masihi, perang penentu antara Kristian Byzantine dan Persi terjadi di Nineveh. Dan kali ini, pasukan Byzantine secara mengejutkan mengalahkan pasukan Persi. Beberapa bulan kemudian, Persi harus membuat perjanjian dengan Byzantine, yang mewajibkan mereka untuk mengembalikan wilayah yang mereka ambil dari Byzantine.

Akhirnya, "kemenangan bangsa Romawi" yang diumumkan oleh Allah dalam Al Qur'an, secara ajaib menjadi kenyataan.


Keajaiban lain yang diungkapkan dalam ayat ini adalah pengumuman tentang fakta geografi yang tidak dapat ditemukan oleh sesiapa ketika itu.


Dalam ayat 3 Surat Ar Ruum, diberitakan bahwa Romawi telah dikalahkan di daerah paling rendah di bumi ini. Ungkapan "Adna al Ard" dalam bahasa Arab, ditafsirkan sebagai "tempat yang dekat" dalam banyak terjemahan. Namun ini bukanlah makna sastera  dari kalimat tersebut, tetapi lebih berupa penafsiran langsung. Kata "Adna" dalam bahasa Arab diambil dari kata "Dani", yang berarti "rendah" dan "Ardl" yang berarti "bumi". Oleh itu, ungkapan "Adna al Ard" bermaksud "tempat paling rendah di bumi".


Peristiwa penting dalam peperangan antara Kristian Byzantine dan Persi, ketika Byzantine dikalahkan oleh tentera Parsi dan kehilangan Jerusalem terjadi di titik paling rendah di bumi. Wilayah yang dimaksudkan ini adalah kawasan Laut Mati, yang terletak di titik pertemuan wilayah yang dimiliki oleh Syria, Palestin, dan Jordan. "Laut Mati", terletak 395 meter di bawah permukaan laut, adalah daerah paling rendah di bumi.
Ini berarti bahawa Byzantine dikalahkan di bahagian paling rendah di bumi, seperti dikemukakan dalam ayat ini.


Ketinggian Laut Mati hanya mampu diukur dengan teknik pengukuran moden. Mustahil bagi siapapun untuk mengetahui Laut Mati adalah wilayah terendah di permukaan bumi. Namun, dalam Al Qur'an, daerah ini dinyatakan sebagai titik paling rendah di atas bumi.

1 comments:

Abe Am said...

mantap2...

amik mana fakta nih? citation?
hehe...
plagiarize karang...

(^^,)V

Post a Comment