Friday 4 March 2011 | By: nizam_badboy91

Kejadian Besi (Asal Usul Besi)

Dalam Surah Al Hadid, ayat 25

“....and We sent down iron in which there lies great force in which has many uses for mankind.”

System solar yang kita tinggal sekarang tidak mempunyai ciri-ciri yang sesuai untuk menghasilkan besi dengan sediri. Ahli astronomi moden telah mendapat besi yang terdapat di bumi berasal dari bintang yang yang besar di angkasa. Besi berat dihasilkan dari nucleus sebuah bintang yang  sangat besar.Besi hanya dapat dihasilkan dalam bintang yang lagi besar dari matahari dimana suhunya mencecah beberapa ribu million degree.

Bila kuantiti besi dalam bintang tersebut mencecah hadnya, bintang tersebut tidak dapat menahan dan akan meletup yang dikenali sebagai Nova ataupun Letupan Supernove. Akibatnya, meteor yang mengandungi besi tersebut tersebar dalam galaksi sehingga ditarik oleh gravity sesebuah planet termasuklah bumi.

 Ini membuktikan besi tidak dihasilkan di bumi tetapi dihasilkan oleh bintang yang sangat besar dan dihantar ke bumi sepertimana disebut oleh ayat Al-Quran di atas.  

(Gambar ini menunjukkan pemukaan bumi dimana meteor jatuh dari angkasa.) 



Menariknya, surah Al-Hadid adalah surah ke-57  dalam Al-Quran manakala nilai abjad Al-Hadid adalah 57 juga.










Manakala ayat Hadid sahaja mempunyai nilai abjad 26. Jika kita rujuk Periodic table, element (unsur) yang mempunyai nilai 26 ialah Besi (Ferum) .

 betapa besarnya ilmu Allah dalam Al-Quran bagi siapa yang mengkajinya. 

0 comments:

Post a Comment